Liesbeth Rasker is journalist, auteur en podcastmaker. Op Instagram runt ze het succesvolle concept Kroegpraat (ook te beluisteren als podcast). In de documentaire 'Vroeg verloren', van regisseur Tessa Louise Pope, onderzoekt Rasker als hoofdpersoon de impact van het overlijden van haar moeder op haar leven en gaat ze met lotgenoten in gesprek.

Welke documentaires, boeken, tv-programma’s en films inspireren haar?

‘The Origin of Trouble’ van Tessa Louise Pope (2016)

Afstudeerdocumentaire van Pope, waarin ze de confrontatie aangaat met haar vader en ze het ware verhaal achter de echtscheiding van haar ouders ontdekt.

Deze film zag ik voor het eerst voordat ik met regisseur Tessa Louise Pope begon aan Vroeg verloren. Ik vond het een grappige, ontroerende en lieve film. Ik dacht meteen: met díe maker zou ik maar wat graag samenwerken.

Het is een uniek familieverhaal, waarin Tessa haar familiegeschiedenis ontrafelt en ook haar vader kritisch bevraagt over zijn afwezigheid in haar jeugd. De rauwe randjes van de mens worden zichtbaar, maar het blijft heel liefdevol. 

In Vroeg verloren zit een scène waarin ik mijn vader vragen stel over de periode na de dood van mijn moeder. Ik was heel lang niet klaar voor die scène. Mijn angst was dat kijkers zouden denken dat mijn vader een lul zou zijn en dat hij daardoor van zijn voetstuk zou vallen. Daar wilde ik hem, maar ook mezelf, voor beschermen, dus ik ging dat gesprek lange tijd liever uit de weg.

Door The Origin of Trouble weer te zien, besefte ik dat je je ouders kunt bevragen zonder dat je ze in het geheel afwijst. 

Liesbeth Rasker

In de week dat we de scène na maanden uitstel dan toch echt gingen draaien heb ik nog een keer The Origin of Trouble gekeken. Door die film weer te zien, besefte ik dat je je ouders heel goed kunt bevragen zonder dat je ze in het geheel afwijst. Ik vond Tessa’s vader gewoon een man met gebreken, zoals we allemaal mensen met gebreken zijn.

Dat zij juist díchter bij elkaar kwamen door dingen uit te spreken gaf me het extra zetje om die opnames te doen, en het gaf me ook een idee van hoe ik het gesprek met mijn vader zou kunnen insteken. Uiteindelijk heeft het ook mijn relatie met hem ontzettend goed gedaan. Sommige dingen móet je nou eenmaal bespreken, ook al ga je ze misschien liever uit de weg. 

Beeld uit 'The Origin of Trouble'

’If Mama Ain’t Happy, Nobody’s Happy’ van Mea Dols de Jong (2014)

In deze korte documentaire kijkt regisseur Dols de Jong met haar moeder naar de erfenis van drie generaties alleenstaande vrouwen in de familie. Wat voor invloed hebben zij op haar?

Toen we met Vroeg verloren bezig waren, dacht ik weleens: who the fuck interesseert dit, wat een egodocument wordt dit? Tessa zei dan: ‘Hoe kleiner je een verhaal maakt, hoe universeler het wordt.’ Dat geldt ook voor If Mama Ain’t Happy, Nobody’s Happy.

Je ziet in deze film hoe je een groot familieverhaal op een kleine manier kunt vertellen. En dat het dan toch over iedereen kan gaan. Het laat zien dat die individuele verhalen wel degelijk belangrijk zijn, omdat het iets representeert. Deze film zorgt ervoor dat je gaat reflecteren en jezelf vragen stelt. Hoe zit het in onze familie? Hoe zit het bij mij?

In deze film herken ik een onderkoelde humor die Tessa ook heeft met een fantastische balans tussen lachen en huilen. Hoe je in een tragische scène ook weer humor kunt vinden. Dat vind ik echt heel goed.

Still uit 'If Mama Ain't Happy, Nobody's Happy'

‘Lang leve de liefde’ van Talpa Studio’s (2020-heden)

In dit reality programma krijgen singles ruim de tijd om elkaar goed te leren kennen. Ze brengen minimaal 24 uur en maximaal vier dagen met elkaar door. Lukt het de verwachtingsvolle vrijgezellen om de ware te vinden?

Mensen doen vaak lullig over reality televisie, maar ik kijk er graag naar. First Dates, Married at First Sight en mijn favoriet: Lang leve de liefde. Je ziet hoe een dwarsdoorsnede van Nederland over de liefde en daten nadenkt. Jong en oud, uit de provincie en uit de stad: alles naast elkaar, op de meest intieme manier. Het laat zien wat mensen willen in de liefde en vanuit welke normen en waarden dat komt.

Momenteel werk ik aan een boek over een modern alternatief voor het traditionele huisje, boompje, beestje en onderzoek waarom dat dat nog steeds de status quo is. Ik vind het fascinerend dat in Lang leve de liefde de ene na de andere deelnemer zegt: ‘Ik wil “gewoon” een partner en “gewoon” een kind.’ Je ziet in dit programma goed wat nog steeds de maatschappelijke norm is.

Je ziet in Lang leve de liefde goed wat nog steeds de maatschappelijke norm is.

Liesbeth Rasker

Wat ik ook leuk vind aan ’Lang leve de liefde’ is dat mensen zelf moeten koken en boodschappen doen. Dan zie je vaak dat die mannen werkelijk geen idee hebben. De vrouwen nemen dan maar het voortouw. De traditionele rolpatronen komen ontzettend naar voren.

Lang leve de liefde

‘Heavyweight’ van Gimlet Media (2016-2023)

Podcast gemaakt en gepresenteerd door de Amerikaans-Canadese Jonathan Goldstein. Hij helpt om een moment uit hun verleden die ze graag anders hadden gezien op te lossen.

Dit vind ik een van de mooiste podcasts die er is. De host, Jonathan Goldstein, gaat op zoek naar antwoorden op kleine vragen die mensen als last op hun schouders dragen.

Er was bijvoorbeeld een vrouw in één van de afleveringen, wiens oppas uit haar kindertijd ineens vertrok. Dan gaat Jonathan die oppas proberen op te sporen. Omdat het in Noord-Amerika is en de verhalen zich vaak in het pre-internettijdperk afspelen, zijn de mensen niet zo makkelijk te vinden. Gigantische zoektochten dus, waardoor de productie van een aflevering soms wel een jaar of langer duurt. Er zit zoveel tijd, geld, liefde en aandacht in.

Heavyweight bevat fijne afgeronde verhalen. De afleveringen duren 40 minuten en daarna ben je verzadigd. 

Liesbeth Rasker

Als maker vind ik het ook echt fascinerend hoe je zo’n verhaal kunt opbouwen. Met zoveel vrijheid, humor en tempo. Het zijn fijne afgeronde verhalen. De afleveringen duren 40 minuten en daarna ben je verzadigd. Voor mij is Heavyweight de ultieme manier om een audioverhaal presenteren.

‘Close’ van Lukas Dhont (2022)

Speelfilm over Leo en Remi van 13 jaar, die al sinds hun prille kindertijd vrienden zijn. Toch lijkt een ogenschijnlijk onschuldige gebeurtenis genoeg om hen uit elkaar te drijven. Vol onbegrip zoekt Leo toenadering tot de moeder van Remi.

Deze film zag ik tijdens het draaiproces van Vroeg verloren. Close is kleine, simpele productie, zonder dat oneerbiedig te bedoelen. Je ziet in deze film een rouwproces bij een kind, met ook nog eens schuldgevoelens en verborgen homoseksualiteit erbij. Leo wordt heel stil en teruggetrokken, wil met niemand over zijn emoties praten.

Op het eind zit een scène dat Leo in het bos een confrontatie met de moeder van zijn vriend heeft. Dan probeert hij, zwaaiend met een grote stok, die moeder op afstand te houden. Bij die scène moest ik bijna de zaal uit, zo emotioneel werd ik ervan. Ik herkende me er enorm in. Dat kinderverdriet, hoe groot de emoties van kinderen kunnen zijn en hoe ze geen idee hebben wat ze ermee moeten: dat raakte me enorm.

Show don’t tell wordt goed toegepast in deze film. Er zit weinig dialoog in, alles wordt uitgebeeld. Er wordt veel impliciet gelaten en toch duidelijk verteld. Ongelooflijk knap gemaakt.

Waar kun je Liesbeth Rasker van kennen?

Liesbeth Rasker (1988) is schrijver en podcastmaker. Ze publiceerde twee reisboeken (Pinnen in Mongolië, Solo reizen) en werkt momenteel aan haar derde boek. Ze maakte de podcast ‘Dag voor Dag’, genomineerd voor de Podcast Awards, waarin ze gesprekken voert over rouw met mensen in haar omgeving. Voor de AIVD presenteert ze de serie ‘De Dienst’, over hoe het is om voor de AIVD te werken. Op Instagram runt ze het succesvolle concept ‘Kroegpraat’, ook elke week te beluisteren is in podcastvorm onder de titel ‘Kroegpraat de Podcast’.