Dilan Yurdakul (1991) is actrice, theatermaakster en schrijfster. Ze werd bekend door haar rol van Aysen in Goede Tijden, Slechte Tijden, maakte diverse theaterstukken, ontwikkelde de serie Bonnie & Clyde voor Videoland en debuteerde dit jaar als auteur met haar autobiografische roman Maskerziel. Ook speelt ze de hoofdrol in de film 'De jacht op Meral Ö', die vanaf 5 september 2024 in de bioscoop draait.

Welke documentaires, films en boeken inspireren haar?

‘Amy’ van Asif Kapadia (2015)

Documentaire over het unieke levensverhaal van zangeres Amy Winehouse. Het succes en de keerzijde daarvan die leidde tot haar overlijden in 2011.

In deze documentaire zie je het gezicht achter het beroemde icoon Amy Winehouse. Je gaat mee in haar leven, van jongs af aan. Mij raakte haar destructieve kunstenaarschap het meeste, hoe haar diepste wonden haar uiteindelijk overnemen.

Van binnen is ze altijd kapot geweest. Ze had zoveel zelfhaat in zich, die het uiteindelijk van haar eigen, pure kracht wint. En dan ook nog die roem: al die mensen die wat van je willen, dat je gezien wordt als product.

In de tijd dat ik deze docu zag, zat ik aan medicatie tegen depressie. Ik herkende de gevoelens van Amy Winehouse. Dat je demonen je de baas zijn, ook al gaat dat ten koste van jezelf.

Ik zat toen in Goede Tijden, Slechte Tijden en was natuurlijk niet zo beroemd als Amy, maar voelde me soms ook een product, waardoor ik mijn maskers niet af durfde te doen en niet kon helen. De meeste mensen zien alleen je buitenkant, maar hebben geen idee hoe het echt met je gaat.'

 Ik herkende de gevoelens van Amy Winehouse. Dat je demonen je de baas zijn, ook al is dat ten koste van jezelf

Dilan Yurdukal

Beeld uit 'Amy'

‘Four Daughters’ van Kaouther Ben Hania (2023)

In de documentaire 'Four Daughters' vertelt regisseur Kaouther Ben Hania op experimentele wijze het verhaal van de Tunesische moeder Olfa. Twee van haar vier dochters radicaliseerden en sloten zich aan bij IS. De documentaire werd in 2024 genomineerd voor een Oscar voor Beste Documentaire.

Ik was heel nieuwsgierig naar deze documentaire omdat het, net als in mijn werk, gaat over familie en intergenerationele patronen.

Ik werk op dit moment aan een theaterstuk, boek en podcast over het levensverhaal van mijn oma. Ik spiegel het aan mijn leven en reflecteer op wat ik uit haar verhaal meeneem en wat ik in het verleden laat. Four Daughters was voor mij een van de inspiratiebronnen in dit maakproces.

Intergenerationele patronen komen dus heel goed naar voren in deze film. De oudste twee dochters radicaliseren, omdat hun moeder Olfa hen onderdrukt. Ze vluchten van het ene geweld naar het andere. En Olfa is gewelddadig, omdat ze zelf veel agressie heeft meegemaakt. Het is een patroon, dat wordt doorbroken door de jongste twee dochters.

Je ziet ook dat de moeder steeds dichter bij de oorzaak van haar keuzes komt en daarin zichzelf vergeeft.

Wat ik heel inspirerend vind aan Four Daughters, is dat alles mogelijk is in deze documentaire. Ik bedacht me dat je op het toneel ook tijdens het spelen uit een scène kan stappen om te reflecteren, zoals in de documentaire gebeurt.

Het hoeft niet allemaal rond en af te zijn. Dat je je niet moet laten beperken tot het verhaal alleen, was een eyeopener voor mij.

Still uit 'Four Daughters'

‘Riceboy Sleeps’ van Anthony Shim (2022)

Speelfilm over de alleenstaande immigrant So-Young, die haar zoon Dong-Hyun grootbrengt in de buitenwijken van een Canadese stad. So-Young wil hem een beter leven bieden dan in Zuid-Korea, waar ze vandaan komen. Maar Dong-Hyun wordt steeds nieuwsgieriger naar zijn Koreaanse afkomst.

Riceboy Sleeps is een persoonlijk verhaal. Compromisloos en van binnenuit. Dat raakte me. Het was echt een van de weinige keren dat ik huilend uit de bioscoop kwam. Deze film wordt in mijn ogen niet genoeg gewaardeerd. Riceboy Sleeps kwam ongeveer tegelijk uit met Past Lives, die echt een hype werd, en is daardoor helemaal ondergesneeuwd.

Het verschil tussen Past Lives en Riceboy Sleeps is dat Past Lives in mijn optiek niet van binnenuit is verteld. Het verhaal is toegeëigend door een studio die het een bepaalde richting opduwt, zodat het aan een Westerse smaak appelleert. Ik heb dat zelf ook meegemaakt toen ik Bonnie & Clyde maakte.

De film gaat over afzetten tegen en uiteindelijk teruggaan naar je wortels. De hoofdpersoon, Dong-Hyun, zet zich af tegen zijn moeder en zijn Koreaanse afkomst. Dat komt naar voren in simpele details die ontzettend tot de verbeelding spreken. Bijvoorbeeld dat Dong-Hyun als tiener zijn haar blondeert.

Het is bijna cliché, maar zo herkenbaar. Ik had dat ook als puber: ik wilde vooral niet Turks zijn. Dat niet willen zijn wat je bent, schaamtegevoelens en de spagaat waar je in zit is, denk ik, voor heel veel migrantenkinderen herkenbaar.

Riceboy Sleeps raakte me. Het was echt een van de weinige keren dat ik huilend uit de bioscoop kwam

Dilan Yurdakul

De mooiste scène vind ik de scène waarin Dong-Hyun met zijn moeder terugkeert naar Zuid-Korea en beseft waar zijn wortels liggen. Ik heb hetzelfde meegemaakt. Toen ik mijn eerste solo Door de Schaduw Heen schreef, ben ik naar Turkije gegaan. De geboortegrond van mijn ouders onder mijn voeten voelen, gaf me het gevoel dat mijn levensverhaal verder gaat dan alleen mijzelf.

Still uit 'Riceboy Sleeps'

‘Gegen die Wand’ van Fatih Akin (2004)

Speelfilm over een alcoholistische Turks-Duitse weduwnaar die een schijnhuwelijk aangaat met een jonge, eveneens Turkse, vrouw. Zij probeert wanhopig te ontsnappen aan haar restrictieve en beledigende (mannelijke) familieleden.

Dit is voor mij een belangrijke film. Ik zag Gegen die Wand voor het eerst op mijn zestiende, op school. Het deed me beseffen: Turken kunnen ook een hoofdrol spelen en dingen maken. Bovendien zag ik een verhaal met situaties die ik herken van familiebijeenkomsten. Het was belangrijk dat ik dat terugzag in een film.

Door Gegen die Wand wilde ik actrice worden en toen ik zelf dingen ging maken, was het een belangrijke inspiratiebron. Dit is voor mij een van de eerste films die de verwarring van de tweede generatie migrantenkinderen, de generatie van mijn moeder, weergeeft.

Het laat zien wat migratie met mensen doet, in heel extreme vorm. Hoe het niet kunnen loskomen van de normen en waarden van een gemeenschap bij een jonge vrouw zorgt voor extreme woede, die zich in de eerste plaats tegen zichzelf keert. Dat hakte er bij mij enorm in.

Gegen die Wand laat zien wat migratie met mensen doet, in hele extreme vorm

Dilan Yurdakul

Je ziet in Sibel, de hoofdpersoon, wat het patriarchaat en onderdrukking met je kunnen doen. De woede die daaruit voortkomt. Ik vind dat fascinerend, ook in mezelf.

Ik ben niet op die manier opgevoed, maar ben wel bekend met dat soort verhalen. Wat gebeurt er als je onderdrukt wordt en je vleugels nog voor je kunt vliegen afgeknipt worden? Dan komen er ook hele duistere dingen naar boven.

Ik heb nooit meer een film als deze gezien. Het is mijn droom om er zo eentje te maken. Maar dan in het nu, over mijn generatie.

Still uit 'Gegen die Wand'

‘De leugenachtige levens van volwassenen’ van Elena Ferrante (2021)

Roman van de Italiaanse schrijfster Elena Ferrante, waarin een twaalfjarig meisje uit Napels naarmate ze ouder wordt, steeds meer leugens en bedrog in haar familie ontdekt. Zekerheden brokkelen af en ze vraagt zich af wie ze eigenlijk is.

Elena Ferrante schetst in haar werk onderlinge strijd tussen en binnen Napolitaanse families. Voor mij herkenbaar, want die Napolitaanse familiestructuur ligt dicht bij hoe het in de Turkse cultuur gaat. Veel blijft onderhuids en schande, aanzien en macht spelen een grote rol.

De leugenachtige levens van volwassenen vind ik haar mooiste boek. Dit is een van Ferrante’s simpelste romans. Het heeft niet zoveel personages en toch bevat dit alles wat ook in haar grote, ingewikkelde romans zit.

Elena Ferrante heeft me geïnspireerd toen ik mijn debuut Maskerziel schreef

Dilan Yurdakul

Een meisje dat opgroeit, op zoek is naar zichzelf en tegelijkertijd wil loskomen van haar ouders, wat heel moeilijk is in zo’n gemeenschap. Ferrante speelt daar op een mooie manier mee.

Deze schrijfster heeft me geïnspireerd toen ik mijn debuut Maskerziel schreef. Zo wist ik op een gegeven moment: ik moet bij mezelf als jong meisje beginnen en de lezer meenemen naar de dood van mijn opa, een belangrijk moment in mijn leven. De manier waarop Elena Ferrante dit soort verhaallijnen aanpakt, heeft me daarbij geholpen.

Still uit 'The Lying Life of Adults', de Netflix-serie naar Ferrantes boek

Waar kun je Dilan Yurdakul van kennen?

Dilan Yurdakul (1991) is actrice, theatermaakster en schrijfster. Ze brak bij het grote publiek door als Aysen Baydar in Goede Tijden, Slechte Tijden en ontwikkelde zich daarnaast tot veelzijdig maker. Zo regisseerde ze diverse theaterstukken, ontwikkelde de serie Bonnie & Clyde voor Videoland en debuteerde dit jaar als schrijfster met haar roman Maskerziel.

Ze speelt de hoofdrol in De jacht op Meral Ö, die vanaf donderdag 5 september in de bioscoop draait. Op dit moment ontwikkelt ze een theaterstuk, boek en podcast rondom het levensverhaal van haar oma, die als vrouw van een eerste generatie Turkse gastarbeider naar Nederland kwam. Ook geeft ze komend jaar een Fellowship aan de UvA waarin ze de uitdrukking van migratie in films en literatuur onderzoekt.