Shapol Majid, een Koerdische Iraakse vrouw uit Nederland opende in 2014 een lingeriewinkel in Noord-Irak. In de winkel komen allerlei vrouwen uit de regio samen. Daar delen ze hoe ze zijn gevormd door de oorlog en onderdrukking, hoe ze zijn vervreemd van hun eigen lichaam door ziekte, verminking en de conservatieve seksuele moraal. Welk effect heeft deze lingeriewinkel op hun leven hebben?
Hoe was het om in Noord-Irak te filmen?
‘Ik heb veel films in West-Afrika gemaakt, ik spreek Frans en Spaans, maar ik had nog nooit een film gemaakt in het Midden-Oosten, behalve in Israël. Ik vond het wel een avontuur. Tegelijkertijd wist ik ook meteen dat Koerdistan erg ingewikkeld is. Er is veel ‘verdeel en heers’. De Koerden zitten in vier landen en daarbinnen zijn ze ook nog eens heel verdeeld. Er worden burgeroorlogen gevoerd tussen de Koerden zelf en vaak worden ze in de landen waar ze wonen ook onderdrukt.
Omdat de situatie zo complex is wilde ik met deze film zo ver mogelijk wegblijven van het politieke verhaal. Ik koos daarom voor het persoonlijke verhaal, het ooggetuigenverslag van de vrouwen. Ik wilde hen laten vertellen over hun herinneringen. Hun vertellingen zijn vast en zeker niet altijd feitelijk correct, herinneringen meanderen altijd een beetje. Maar dit zijn hun verhalen, dit is wat er in hen is achtergebleven.’
Kwam je makkelijk de vrouwen uit de film in contact?
‘Het was geen makkelijk productieproces. We zijn enkele keren naar Noord-Irak gegaan voor research. We waren op zoek naar vrouwen die we konden volgen. Maar veel vrouwen die we ontmoetten in de lingeriewinkel zeiden ‘nee’ op ons verzoek. Vanuit de EO werden we aangemoedigd om door te gaan. Ik ben blij dat we dat hebben gedaan. De verhalen van de vrouwen, over hun leven en seksuele beleving zijn het echt waard.’
Hoe wist je hen uiteindelijk te overtuigen toch mee te doen?
‘Het probleem is dat ze wachten op het oordeel van de ander. De vrouwen wilden wel meedoen, maar gingen daarna toch weer twijfelen. Er heerst een angstcultuur. Uiteindelijk was het wachten tot de eerste echt ‘ja’ zei, toen volgde de rest ook makkelijker. En als ze dan meedoen, dan vertellen ze hele persoonlijke dingen over hun verliefdheden, hun lichaam of seksualiteit.
Het heeft ons erg geholpen dat we een hele leuke tolk, Shand, in ons team hadden. Zij is een Koerdisch-Nederlandse vrouw die weer terug is gegaan naar Irak en een vooraanstaande familie is ingetrouwd. Bovendien is zij redelijk conservatief gebleven, daardoor zat zij op dezelfde lijn als de vrouwen die we daar spraken. Ook denk ik dat het meehielp dat ons team uit kleine, bescheiden vrouwen bestond. Wij waren voor hen niet intimiderend. Als man had ik deze film niet kunnen maken, ook niet als Koerdische man, dan was ik nooit in hun wereld toegelaten.’
Het interview gaat door onder de afbeelding