Mislukt
Na ongeveer een half jaar ploeteren achtte Ton zijn documentaire als mislukt. Zijn plan om camera’s op dieren te bevestigen liep verre van soepel en de acceptatie van een half jaar studievertraging spookte al door zijn hoofd. ‘Ik had zoveel plannen, maar plan na plan liep in de soep. Zo had een maat van mij een tamme vogel thuis, daar zou ik een camera aan vast maken. Een paar dagen voor het filmen belde ik die maat op, maar de vogel bleek weggevlogen. Die is nooit meer teruggekomen.’ De onderzeewereld filmen middels vissen, de interesse en hulp van dierentuinen, het waren allemaal ideeën in Tons hoofd die totaal niet haalbaar bleken.
Rond maart zeiden Tons docenten: ‘Ton, misschien moet je toch je zoektocht gaan vastleggen, want we denken dat die misschien wel belangrijker is dan de uiteindelijke beelden door de dieren geschoten’. Dat was een belangrijk inzicht. Luisterend naar zijn docenten zag de maker in dat zijn documentaire ook meerdere wegen kon krijgen, waarvan zijn zoektocht naar de betekenis van natuur de rode draad was. Na in januari gestopt te zijn met filmen, pakte hij zijn project in maart weer op.
Don Quichot
‘Het was absoluut niet mijn bedoeling om zelf voor de camera te staan, maar na mijn besluit om de “making off” van mijn proces ook vast te leggen, moest ik wel. De eerste keer vond ik het verschrikkelijk, ik wist niet hoe ik mijn rol als persoon voor de camera en als regisseur moest splitten. In het begin mislukte dat volledig, ik was constant bezig met wat ik zei en of dat mooi uitkwam in de film. Dat ging gepaard met dat ik steeds ongeveer verwachtte hoe het filmen zou verlopen, ik hield me te veel aan een soort bedacht script vast.” Pas toen Ton begon aan scenes waarvan hij daadwerkelijk de uitkomst niet kon bedenken, liet hij zijn gescripte houding varen. ‘Het interview met natuurfilosoof Matthijs Schouten was bijvoorbeeld mijn eerste interview voor de camera ooit, ik had geen idee hoe ik dat moest aanpakken, daardoor werd het echt’.
Achter de camera bleef Ton regisseur, maar voor de camera nam de filmmaker een bepaalde rol aan. Een ‘Don Quichot’ noemde hij zichzelf, naar een eeuwenoud romanfiguur en extreme idealist, maar daardoor een dwaze held. Met zijn goede bedoelingen onderneemt hij acties waarmee hij zichzelf vooral belachelijk maakt. ‘Ik was dat ook. Met mijn goede bedoelingen wilde ik mens en natuur dichter bij elkaar brengen en ik dacht dat dat allemaal wel zou lukken, maar ik faalde.’